wizualizacja 3d mebli

Wizualizacje 3D mebli – oferta dla producentów mebli i ich projektantów. Wizualizacje do katalogów mebli i sklepów internetowych, tworzenie modeli 3D do konfiguratorów produktów. Posiadając doświadczenie w temacie oferujemy modelowanie 3D mebli wg projektu, jak i drobiazgową digitalizację istniejących produktów meblowych na podstawie zdjęć referencyjnych.

Zapraszamy do kontaktu z Open Image: kontakt@openimage.pl, tel. 721 440 951

Podstawowy podział mebli 3D – upholstery & casegoods

Wizualizacje mebli są świetnym narzędziem, na którym zyskują zarówno producent, projektant wnętrz jak i klient końcowy. Pozwalają one na zaprezentowanie danego produktu w akcji i jego roli w aranżacji danego wnętrza, pomagają atrakcyjnie przedstawić mebel i dają przykłady oraz inspiracje samych wnętrz.

Meble, w kontekście tworzenia ich modeli 3D, można podzielić na dwie ogólne kategorie:

  • Miękkie lub tapicerowane (ang. upholstery), są to wszelkie łóżka, sofy, fotele, otomany, wszystko co materiałowe na czym da się usiąść.
  • Twarde (ang. casegoods), są to stoły, blaty, szafy, komody, gabloty, krzesla, ławy, czyli najczęściej meble z powierzchniami użytkowymi (np. jadalnymi, tj. służących do stawiania nań pożywienia lub przechowywania rzeczy), typowo z drewna, aczkolwiek jest tu dowolność materiałowa.
model 3D stołu -  casegoods
Przykład casegoods – model 3D stołu

Jak wygląda proces modelowania mebli?

Dla tych dwóch typów mebli, proces kreacji wizualizacji przebiega trochę inaczej, jednak w obu przypadkach pierwszym krokiem jest zgromadzenie referencji – plany, schematy, zdjęcia, najlepiej z wielu kątów, gdzie dobrze będzie widać bryłę obiektu. Bardzo ważne są także wymiary, pomogą one zachować odpowiednią skalę i proporcje sceny.

Następnym krokiem jest tzw. „block-out”, czyli stworzenie uproszczonej bryły mebla w myśl „od ogółu do szczegółu” – jest to pomocne w zachowaniu proporcji i ogólnym procesie modelingowym. Następnym krokiem jest stworzenie dokładnego kształtu danego mebla, uchwycenie wszelkich niuansów jego formy. Ważna jest umiejętność czytania referencji, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych kształtów. Meble twarde będą wymagać więcej precyzji niż miękkie, dysproporcje są na nich bardziej widoczne, a sam kształt bardzo sztywny i nieelastyczny. W meblach miękkich zaś mamy do czynienia z poduszkami i miękkimi materiałami, które zawsze nieco inaczej się ułożą. Szczególnym przypadkiem są casegoods dekoracyjne z ornamentami, wymagające dużej ilości obciążającej komputer geometrii, a także rzemieślniczego kunsztu w modelowaniu, szczególnie przy skomplikowanych kształtach. Na pomoc przychodzą tu tekstury PBR, którymi można skutecznie zasymulować wgłębienia i wypukłości mniejszych elementów.

tworzenie modelu 3D kanapy
Modelowanie kanapy od ogółu do szczegółu

Skończony model powinien mieć bardzo dobrą siatkę, pomoże nam to w „rozłożeniu” materiału. Tak jak sześcian ma swoją charakterystyczną siatkę, tak każdy trójwymiarowy obiekt też jej potrzebuje, lecz bardziej złożonej, aby wiedzieć jak tekstura ma się na danej geometrii układać – gdy będzie nałożona na dwuwymiarową siatkę modelu. Ważna jest ponadto dobra topologia, czyli geometria złożona ze ścian o 3 lub 4 wierzchołkach, tworzących logiczne ciągi – tzw. flow – co bardzo pomaga w poprawnym shadingu, a także niweluje ryzyko wszelkich błędów

Tekstury czyli kulisy tworzenia materiałów

Następnym, wysoce istotnym etapem, jest oteksturowanie modelu. Tworzenie tekstury może przebiegać zasadniczo w dwa sposoby:

  • Proceduralny – polega na wygenerowaniu i wykorzystaniu mapy szumu przez komputer. Czasami będzie to typowy „biały szum”, czasami bardziej skomplikowana tekstura imitująca np. chmurę. Nie jest to jednak losowy proces, bowiem w wielu programach można samemu tworzyć takie mapy. Na początku wybiera się bazowy generator szumu (na przykład losowe kropki czy linie), a potem modyfikuje się go operacjami matematyczymi, nawarstwia i łączy się z innymi takimi szumami. Najbardziej kompletny efekt da stworzenie tekstury PBR (physically based rendering), która pozwala kontrolować nie tylko sam kolor tekstury, ale także jej reflektywność (roughness map), metaliczność (metallic map), czy imitować wybrzuszenia i wgłębienia (normal map). To ostatnie jest szczególnie potężne, bowiem pozwala skutecznie ograniczać użycie geometrii (i tym samym zasobów komputera), ukazując niusanse kształtu za pomocą tekstury. Fakt, że właściwości takiej tekstury wchodzą w interakcję z otoczoniem, np bardziej reflektywny materiał bardziej oświetli pobliskie obiekty, czy normal mapa, która wyemituje cień zależny od kierunku padania światła, jest niezwykle przydatny i pomocny w uzyskaniu realizmu.
  • Manualny – polega na obrobieniu zdjęcia danego materiału, np. tkaniny, wedle potrzeby. Oznacza to, że nie jest konieczne posiadanie fotografii dokładnie takiej tekstury, której chcemy uzyskać, tylko zedytować inną, podobną, celem utworzenia pożądanego efektu. Najczęściej dąży się do zrobienia tekstury „bezszwowej”, tj. takiej, która po powieleniu, na teksturowanej płaszczyźnie, nie będzie miała widocznych przejść między kolejnymi iteracjami. Z uwagi na techniczną naturę tekstur, które są najczęściej kwadratami o rozdzielczościach 1024×1024, 2048×2048, lub 4K, nie wystarczą one na obłożenie całego mebla. Proces korzystania z fotografii nie wyklucza jednak użycia tekstur PBR – dane o reflektywności, metaliczności i wypukłościach można wyciągnąć ze zwykłego, dwuwymiarowego zdjęcia, jednak jakość efektu zależna będzie od jakości fotografii – szczególnie jej oświetlenia.

Najczęściej jednak przeplata się obie te techniki, aby jak najlepiej odwzorować pożądany materiał – często zdjęcie jest tylko podstawą, którą modyfikuje się i wzbogaca poprzez proceduralne mapy.

tekstury bump, normal
Dodawanie detali obiektu przy pomocy tekstury (po lewej bez normal mapy, po prawej z normal mapą)

Końcowa aranżacja i prezentacja

Czas tworzenia modelu mebla jest zależny od poziomu skomplikowania bryły i materiału. Istotne jest jak najlepsze odwzorowanie wszystkich detali, by jak najpełniej oddać wizualizowany obiekt i stworzyć atrakcyjny i zadowalający klienta produkt. Równie ważna jest prezentacja – kluczowe jest oświetlenie – gra światłem pozwala wyróżnić i podkreślić konkretne elementy i aspekty zarówno modelu jak i materiału, a także korzystnie i atrakcyjnie wizualnie ukazać mebel. Jeśli zaś jest to przedstawienie mebla w aranżacji wnętrza, np. salonie czy kuchni, ważny jest dobry i harmonijny design całej sceny. Szczególnie kolorystyka i styl pozostałych mebli powinny być spójne, komplementarne i równie estetycznie zaprezentowane, aczkolwiek nie powinny stać się elementem dominującym, odciągającym uwagę.

Zapraszamy do kontaktu z Open Image: kontakt@openimage.pl, tel. 721 440 951

Wizualizacje mebli 3D – Galeria